Turnaj mladých fyziků (TMF)
Odkaz na oficiální stránky soutěže: https://www.tmfcr.cz.
Pracovní setkání TMF (Praha – FJFI, 17. ledna 2020)
Prezentace ke stažení
- Dalibor Repček
- Jan Mazáč
- Veronika Deketová
- Stanislav Panoš (obecné připomínky)
- Stanislav Panoš (výtah z diskuse ke způsobu hodnocení v mezinárodním kole)
- Petr Chaloupka (úloha 14 – Padající věž)
- Šimon Kos
- Hynek Němec
Resumé nejdůležitějších bodů probíraných v prezentacích
Obsah
Úvodní postřehy
- TMF je týmová soutěž. Bavte se o úlohách mezi sebou, pomáhejte si v laboratoři i při fyzboji
- Rozdělte si úlohy a role (klidně některým přiřaďte větší prioritu), ale mějte přehled kdo co dělá, a aktivně spolupracujte
- Kromě důkladné rešerše se nebojte zeptat zkušenějších, nebo rovnou konzultovat specialistu na zkoumanou problematiku (nebo některého z členů Výboru TMF, který vám vhodnou instituci navrhne). To přispívá nejen k odbornému růstu soutěžících, ale i k navázání důležitých sociálních kontaktů využitelných ve výuce i v dalším působení soutěžících
- Nečekejte, že se řešení objeví na zlatém podnose. Intenzivní samostudium je základem úspěchu nejen při řešení úloh, ale i při přípravě prezentací a fyzbojů
- Buďte při řešení originální. Nebojte se experimentovat, a proměřovat věci, které vás zaujmou
- I neúspěch/negativní výsledek může být hodnotný, naleznou-li se příčiny
- Identifikujte relevantní parametry, vyberte si z nich zásadní/zajímavé a systematicky zkoumejte jejich vliv. Nikdy nepostihnete všechny; buďte připraveni diskutovat, proč vás daný parametr zajímá, proč jste dělali konkrétní měření. Nebojte se experimenty opakovat znovu, zjistíte-li, že byly prováděny za nekontrolovaných podmínek
- Zamýšlejte se nad předpoklady vašich teorií
- Naučte se dobře ovládat alespoň jeden software pro tvorbu grafů, fitování a další analýzu dat, psaní a prezentaci fyzikálního textu; velmi se hodí i základy programování a numerických metod
- Vyplácí se vylepšovat vše rovnoměrně (i prezentaci a ústní projev)
- Odevzdávání a hodnocení písemných protokolů je specialitou českého TMF. Tím, že v protokolech musíte formulovat celé nezkratkovité věty, se učíte tříbit svoje argumenty. Hodnocení porotců je důležitou zpětnou vazbou pro vaši další práci
Jak řešit úlohy badatelského typu (převzato z prezentace Petra Chaloupky)
- První krok
- Pozorování jevů a kvalitativní porozumění
- Diskuse základních principů
- Vybudování relevantního teoretického modelu
- Nutné zjednodušení – výběr podproblému
- Jasné sdělení toho, co chceme zjistit a proč nás to zajímá
- Experiment
- Kvalitní návrh – dobrá kontrola, snadné vyhodnocení
- Pozorování jevů, které souvisejí s vaší teorií
- A znovu dokola: vylepšení modelu, ověření experimentem
Příprava prezentací
- Nejen provedení experimentů a výpočtů, ale i příprava prezentace vyžaduje svůj čas. Prezentace přitom rozhoduje o tom, zda publiku předáte výsledky své mnohdy několikaměsíční náročné práce, nebo je zahodíte do koše
- Zdůrazněte svůj vlastní přínos. Volte vhodné fráze pro zdůraznění svých vlastních originálních výsledků (např. "změřili jsme" místo "bylo změřeno")
- Převzaté výsledky musí být citovány. Použití převzatých výsledků je normální (nemá smysl vynalézat kolo), ale použití převzatých výsledků bez citace je penalizováno. Wikipedia je dobrý zdroj pro první inspiraci, nicméně uváděné informace se vyplácí ověřovat i v původních zdrojích
- Vyprávějte příběh, zdůrazňujte, co je hlavní, o čem je ten příběh
- Dbejte na logickou strukturu
- V úvodu zmiňte zasazení problematicky v širším kontextu, uveďte, co o problematice bylo studováno v nedávné době a co je známo ("state of the art"), můžete probrat historické souvislosti
- Komentujte, o čem vypovídá uváděná rovnice (ale i graf, tabulka, schéma, ...), čeho si má publikum té rovnici všimnout. Nestačí říci "zde je rovnice F =e0v ×B", ale např. "Lorentzova síla je úměrná magnetickému poli" apod.)
- 20 grafů měření/výpočtů za různých podmínek nikdo neudrží v hlavě. Zvolte jeden graf nejlépe ilustrující daný jev, v dalším grafu pak ukažte redukovanou zobrazovanou informaci (např. periodu oscilací místo celého průběhu trajektorie kmitajícího závažíčka)
- Přehledné schéma může říci více než mnoho slov
- Přehledná prezentace napomáhá pochopení prezentované fyziky, a tak pomáhá získávat snadné body
- Základní kontrola grafů:
- Čitelnost všech prvků grafu i při promítání projektorem za neideálních podmínek
- Popisy os, jednotky veličin
- Vhodně zvolené rozsahy os
- Odlišitelnost různých datových řad, legenda (s výjimkou jediné datové řady)
- Odchylky měření (buďte připraveni i na diskusi o přesnosti měření, zvlášť pokud odchylky nejsou z jakéhokoliv důvodu uvedeny)
- Základní kontrola prezentací:
- Gramatické/slohové chyby
- Jednotky veličin
- Čitelnost i při promítání projektorem za neideálních podmínek
- Konzistentní značení fyzikálních veličin
- Vysvětlení/definice symbolu při prvním použití
- Nepřeplácanost
- Úderný závěr
- Zkuste si svůj projev přednést nahlas. Zejména je-li v anglickém jazyce, zjistíte, jakou slovní zásobu (slovíčka i formulace) postrádáte. Role referenta je jediná, kterou můžete natrénovat, tak ji natrénujte
- Závěr prezentace je poslední příležitostí zopakovat publiku nejdůležitější výsledky. Pro publikum, které prezentaci z libovolného důvodu nevnímalo, je to i příležitost jediná, proto je potřeba dobře prodat to "nej" z vaší několikaměsíční práce
Fyzboj
Podklady byly převzaty zejména z prezentací bývalých řešitelů TMF, Dalibora Repčeka a Honzy Mazáče.
- Rozdělte si pozice v týmu pozice, neustále pracuje celý tým (tvorba prezentací, měření času, zapisování poznámek/otázek z diskusí, hlídání rovnic + dalších formalit, ...)
- Předvedení experimentu během referátu spolehlivě přitáhne pozornost publika. Jakákoliv prezentace by měla být aktivní, mělo by být vidět, že vás ta činnost baví.
- Při oponentuře ani recenzi není dovoleno prezentovat vlastní výsledky. Měli byste ale prezentovat vlastní názor; očekává se, že jej zdůvodníte. ("Myslím si, že to je jinak, protože..."). Pokud s něčím nesouhlasím, je třeba zdůvodnit proč
- Při oponentuře i recenzi jděte od nejdůležitějších výsledků k těm méně důležitým. Je dobré vysvětlit, proč se na danou věc ptáte
- Využijte poslední slovo v referátu, oponentuře i recenzi k předání nejdůležitější informace
- Hlavní je fyzika, ale bez dobré prezentace ji neukážete
- Soupeře lze pokořit i pozitivním přístupem
- Braňte své názory, ale nebojte se přiznat pravdu druhým
- Referent
- Předkládá podstatná fakta k řešení úlohy, zaměřuje se na základní fyzikální údaje. Svoje vystoupení doplňuje dopředu připravenými obrázky, schématy, diapozitivy, fotografiemi, fóliemi, výstupy z počítače apod. Ve vymezeném časovém limitu může referenta doplnit i další člen družstva. Ve vzájemné diskusi referent reaguje na připomínky oponenta
- Klíčová role (váha známky při hodnocení = 3)
- Jediná pozice, kterou lze natrénovat, tak ji natrénujte!
- Nepodcenit přípravu prezentace (logická struktura – obsah, úvod, znění úlohy, …, závěr); čitelnost textu; překlepy, rovnice, obrázky
- Připravit si snímky do zásoby (detaily měření, důkladné rozbory nejasných míst, na která není v prezentaci čas, ale někdo by se na ně mohl zeptat)
- Výhoda posledního slova (lze se vyhranit vůči kritice oponenta a recenzenta, ale reflektovat i nedostatky své práce a vysvětlit je či doplnit nejasnosti)
- Oponent (váha známky při hodnocení = 2)
- S využitím doplňujících otázek referentovi rozebírá základní myšlenky, obsažené v řešení úlohy. Ve svém hodnocení nepředkládá své vlastní řešení, ale analyzuje a kritizuje řešení předložené referentem, vyjadřuje kritické připomínky, jimiž poukazuje na chyby, nejasnosti a nedostatky
- Jít od pozitiv k nedostatkům
- Navazovat na to, co referent udělal (omezit kritiku, že něco neudělal)
- Zaměřovat se v diskusi na důležité věci. Detaily v prezentaci zmínit (malé body za pozornost), ale nerozvádět
- Pozitivní přístup k referentovi. Ideálně najít společnou řeč a bavit se na to dané téma, přičemž je možné zkoušet dojít ke společným závěrům, hledat možná zlepšení atp.
- Méně je více: Klíčové aspekty řešit dostatečně dlouho; není nutno prodiskutovat vše, co oponent původně plánoval
- Oponent by měl vést diskusi, ale nebýt agresivní
- Shrnutí diskuse: vysvětlit důvody kladení otázek + vyjádřit na věc vlastní názor (nebát se referenta i pochválit)
- Recenzent (váha známky při hodnocení = 1)
- Po položení doplňujících otázek stručně ohodnotí vystoupení referenta a oponenta
- Aktivní přístup – dobrá recenze může „poškodit“ soupeře
- Vyvážený prostor pro referenta i oponenta (1 – 2 otázky pro každého)
- Komentovat klíčové diskutované otázky, zhodnotit odpovědi; rozpoznat silná a slabá místa obou výkonů; porovnat oba výkony
- Vnést vlastní názory a postoje (přesto ale neprezentovat vlastní výsledky)
- Nebát se vytýkat oponentovi případná opomenutí
last change October 02, 2024 | (home page) |
---|